با توجه به نتایج تحقیقات اخیر انجام شده، زنانی که روزانه بیش از یک فنجان قهوه مصرف میکنند در مقایسه با دیگران 20 الی 22 درصد کمتر در معرض سکته قرار دارند.

به گزارش روزنامه الكترونيكي دانش و فناوری ـ ستنا، در این تحقیق که در موسسهای در سوئد انجام شد، اطلاعان پزشکی مربوط به 3000 نفر در یک دورهی 10 ساله مورد بررسی قرار گرفت. محققان دریافتند که عدم مصرف و یا مصرف کم قهوه با خطر بالای سکته رابطهی مستقیم دارد. این مطالعه در سال 1997 با بررسی 34670 زن که هیچگونه سابقه امراض قلبی عروقی نداشتند آغاز شد.
این زنان 49 تا 83 ساله به مدت 10 سال از نظر ارتباط رژیم غذایی با پیدایش بیماریهای مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. در این مدت از افراد خواسته شد که پرسشنامههایی در ارتباط با مصرف روزانهی قهوه تکمیل کنند و سوابق پیدایش بیماری در آنان نیز از طریق گزارشات بیمارستانها در طول این سالها پیگیری شد. در طول این 10 سال، 1680 نوع مختلف سکته مانند سکته قلبی و مغزی مشاهده شد و پس از بررسی عوامل موثر بر آن و رژیم غذایی این افراد، محققان دریافتند که مصرف قهوه این خطر را در افراد کاهش میدهد و افرادی که دچار سکته شده بودند مقدار کمی مصرف قهوه در رژیم غذایی خود داشتند.
تهیه و تنظیم: شراره یعقوبی